FANDOM

"Spotkanie w krypcie" (ang. "The Thing in The Crypt") to krótka opowieść napisana przez L. Sprague de Camp'a i Lin'a Carter'a, która osadzona jest w krajach hyboryjskich, zaś jej głównym bohaterem jest Conan Barbarzyńca. Jest to jedna z pierwszych chronologicznie opowieści dziejąca się w uniwesum wykreowanym przez R. E. Howard'a.

StreszczenieEdytuj

Akcja "Spotkania w krypcie" trwa jeden dzień. Jest to trzeci dzień ucieczki zaledwie szesnastoletniego Conana z hyborejskiej niewoli. Młodzieniec ucieka na południe, gdzie oczekuje łatwego zarobku, ale na jego ślad wpadają wilki, które gonią go od granicy Brythunii.

Conanowi udało się zabić jednego z wilków, a drugiemu połamać kręgosłup, co ułatwiło mu na jakiś czas ucieczkę od sfory, jednak niedługo potem stworzenia znowu go dopadły. Młody wojownik po raz kolejny próbował bronić się swoimi byłymi okowami, jednak tym razem nie udało mu się to i wpadł wraz z kilkoma wilkami do lodowatej wody. Kiedy był już niemal pewien swej udanej ucieczki od prześladowców te znowu zaczęły go dopędzać i pomimo prawie całkowitego braku szans na wygraną, Cymeryjczyk pobiegł w stronę skał na wzgórzu, gdzie zamirzał walczyć. Kiedy zbliżył się do skał dostrzegł między nimi wąską szczelinę przez którą się przecisnął i tak znalazł się poza zasięgiem pazurów i kłów głodnych wilków.

Młody barbarzyńca zdzwił się nagłą otratą chęcia walki stworów, ale zadowolony z takiego obrotu spraw zaczął przyglądać się skalnej komnacie. Odnalazł przejście nad którym wyryte były dziwne symbole, przecisnął się pod owym przejściem i stanął w kolejnej komnacie w której pomimo braku jakichkolwiek hałasów i ruchu wyczuł czyjąś obecność. Po małym rekonesansie rozpalił ognisko, które miało pomóc w odpędzeniu się od wilków i przy okazji odkryć sekretny owego pomieszczenia. W odlęgły kącie na kamiennym tronie dostrzegł wielkiego trupa z mieczem na kolanach. Na sam widok tej broni Conanowi zabiło szybciej serce. Oto broń dla prawdziwego wojownika! Pomimo tego, że broń była wielka i ciężka, barbarzyńca wymachiwał nią jakby ważyła tyle co piórka, wszak był świetnie przygotowany do walki każdym rodzajem broni. Czując nową siłę w sobie, Conan wydał okrzyk wojenny swojego ludu, który obudził coś więcej niż zwierzęta...

Z tronu podniósł się trup. Po chwili zaatakował wojownika. Z takim przeciwnikiem nawet Conan nie mógł sobie dać rady. Ciął, pchał i parował, ale mumia podchodziła coraz bliżej i atakowała coraz zacieklej. Kiedy trup położył w końcu na ziemię Cymeryjczyka, ten kopnął go z całej siły, tak że truchło wpadło do ogniska i w końcu mogło ono odpocząć po śmierci. Młodzieniec był bardzo rad z powodu swego zwycięstwa, które dało mu nowy oręż. Oręż którym mógł poradzić sobie z wilkami czekającymi na zewnątrz. I przysposabiając się w pochodnie z ogniska, a także futro z jednego z kufrów wyszedł na dwór.

Wilki zniknęły, więc barbarzyńcy nie czekała jeszcze jedna walka. Przynajmniej nie teraz, bo jeszcze wiele ich będzie. Zwłaszcza, że teraz olbrzym skierował swe kroki dalej na południe.

NawiązaniaEdytuj

  • W filmie Conan Barbarzyńca pojawia się motyw ze zdobyciem miecza przez Conana i atakiem wilków, jednak nie ma tam już walki z mumią, a jedynie pokazane jest jak spada głowa owego trupa.
  • Historia z opowiadania pojawia się w dwóch komiksach o Conanie: Conan the Barbarian #31 i #92.

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki